Scenariusz, reżyseria, muzyka: Krzysztof Cicheński
Scenografia, kostiumy, współpraca dramaturgiczna: Julia Kosek
Video, muzyka: Tomek Grabowski
Występują: Sylwia Achu, Agnieszka Kłos, Laura Leish, Anna Prętka, Patrycja Stachowiak, Marcin Kluczykowski
Projekt graficzny: Katarzyna Augustyniak
Współpraca: Filip Brzyski
Produkcja: Teatr Automaton, Republika Sztuki „Tłusta Langusta”
Scenografia, kostiumy, współpraca dramaturgiczna: Julia Kosek
Video, muzyka: Tomek Grabowski
Występują: Sylwia Achu, Agnieszka Kłos, Laura Leish, Anna Prętka, Patrycja Stachowiak, Marcin Kluczykowski
Projekt graficzny: Katarzyna Augustyniak
Współpraca: Filip Brzyski
Produkcja: Teatr Automaton, Republika Sztuki „Tłusta Langusta”
Premiera: 27 maja 2016 roku
Republika Sztuki „Tłusta Langusta”, Poznań.
Republika Sztuki „Tłusta Langusta”, Poznań.
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/666f1c7e-396b-4eb8-ac64-888b5488b6eb_rw_1920.jpg?h=12d6b0ee93bdc845eaa263724877b2be)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/40352a7e-7ccc-4a63-a4c9-40f947bc1583_rw_1920.jpg?h=1d57b00f7088fc7be8f868d776665a78)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/8fa30837-6fa3-4011-be88-08a910fe9848_rw_1920.jpg?h=7daf8dc4c90ce25c26db63cdb6278555)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/b9a4e356-a594-47a1-bed1-e2dcff2dcf4c_rw_1920.jpg?h=834d52a484cccc8eab14b094acf97426)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/133fceb1-9a29-42b5-9098-094329d3b221_rw_1920.jpg?h=4c8a130638d1f2da46cc080a188084f3)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/c85cda72-7091-46d5-bb1c-1b8f7ff70b41_rw_1920.jpg?h=9a678e16c25233de850ecfc00f9a62df)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/54b66052-980c-49d8-900c-a7e75a362848_rw_1920.jpg?h=753334e60ea76e8fe3bbace94908af6b)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/09e05b96-38ae-467d-8264-435ac9290508_rw_1920.jpg?h=ee0545d6263d0c421c6ed783884343ba)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/6a8228ac-ff9e-4036-aaf2-acee5db9fc2e_rw_1920.jpg?h=69d1e5100ee05898350db47bd362d326)
![](https://cdn.myportfolio.com/5420de14-521a-45e2-927d-c00945fd8301/76b122db-e9de-475b-89fa-c9cdaa8bea46_rw_1920.jpg?h=dd5592e9a7951b52a20867897304651b)
Teatr Automaton po raz kolejny rozgrywa na scenie kwestię wyzwolenia. W najnowszym spektaklu Gender zmaga się z Logosem, Idea wytryska z rozdzierających Ciało spazmów, a ciemiężony Byt kołacze w chorej Fantazji szaleńca z rozstrojoną harfą. W bohaterkach tej skromnej historii widzowie z łatwością rozpoznają współczesną interpretację antycznych Bachantek, choć ich motywacji nie reprezentuje już bóg wina i seksu – Dionizos. Ołtarz ofiarny jest pusty, a dawny rytuał domaga się świeżej krwi. Współczesne narracje, których patronem jest przepełniony męską pychą, nihilistyczną ironią i egzystencjalnym pesymizmem Apollo, nie zapewnią pożywnego, ludzkiego mięsa. Karmimy się intelektualnymi urojeniami, które zagłuszają błagalny skowyt wygłodniałych zwierząt ludzkich i przerażający śmiech, dobiegający z pozbawionego kształtu ciała meduzy. Czy wyzwolenie może się obyć bez ofiary? Z jakich form korzysta, w jakim rytuale się spełnia? Czy fundamentem nowej świadomości, indywidualnej i zbiorowej, stanie się mord założycielski, oczyszczenie lub inicjacja? Naśladowanie gestów i powtarzanie tych samych słów nie prowadzi do wyzwolenia. Nowe Eleusis może stać się świadectwem kulturowej i duchowej porażki albo okazją do przekroczenia przedstawionej wizji. Inspirację lub sprzeciw, które prowadzą do tej transgresji pozostawiamy jednak publiczności.